17-05-08

Start van de bouw 4x4 camper(expeditie)

De uitdaging is een camper te bouwen wiens "road" begint daar waar " the pavement" eindigt. Sorry voor de jongens van "City to City".

Het voertuig mag niet te zwaar zijn , in afgelegen streken zijn er minder betonnen bruggen , kleine overzet "pontons" , de natuur wordt minder belast , minder verbruik enz.

LPG is ook niet overal te vinden , dus enkel diesel en water .

Na enig rekenwerk blijkt een voertuig met generator , dieselverwarming en volledig op 22O V de goedkoopste oplossing . Onderdelen en toestellen voor campers zijn duurder en tweedehands moeilijk te vinden .Op site's vind men bijna nieuw of nieuw "witgoed' dat stukken goedkoper is .

Het wordt dus een 4x4 chassis met dieselmotor , generator met dieselmotor , ceramische tweepits kooplaat , combi-oven , waterboiler 15 liter , diesel vloeistofverwarming op 22O V . Twee goedkopere omvormers 2500 of 3000 W die er niet zo erg opletten met wat er uitkomt voor dit "witgoed" en een duurdere met veel minder vermogen voor de wat gevoeligere toestellen .Twee halftractie accu's +/-  230 Ah met aangepaste lader moeten volstaan . Compressor koelkast , waterpomp , verlichting en nog wat dingetjes op 12 V .

Watervoorraad graag 150 L in tank binnen het voertuig . Geïsoleerde en verwarmbare grijswatertank 75 L onder het voertuig . Porseleinen toilet met vergruizer , zwartwatertank 50 L geïsoleerd en verwarmbaar onder het voertuig . Dieseltank 120 L , met nog voorraad in "jerriekan's" .

De camper moet geschikt zijn voor temperaturen tussen -20 en 50 ° .

Het wenskaartje hierboven sluit een MTM van 3500 kg uit  (80 °/° regel) een kleine 1000 kg meer , moet wel lukken .

De zoektocht naar een onderstel kan beginnen .

Het resultaat is een Unimog 404 ex - Belgisch leger , waarvan de eigenaar geen tijd meer heeft en die staat weg te roesten op een stuk achtergrond .

Unimog 024

Er wordt een prijs afgesproken voor de Mog met draaiende motor , maar die doet het niet meer , de prijs daalt en ik sleep de wagen met behulp van een goede vriend en mijn Feroza , 32 km naar huis , op een zomerse vooravond , dwars door wandelend Braschaat . We zijn tegen 40 km en net voor donker terug .

Ik verwijder de laadbak en zet de wagen binnen .

De cabine voldoet geenzins aan mijn normen en ik zoek dus iets beter .

Dat vindt ik in de "kast" van een Range Rover van '92 en die op de Unimog lijkt mij een goede combinatie .

De originele benzinemotor is geblokkeerd , en dient te worden vervangen door een diesel . Het wordt een VW/AUDI D24 TIC uit een Volvo 740 122 PKStart Unimog

 

 

 

Start Unimog 2
De Unimog wordt gesloopt tot op het chassis , de Range Rover ontmanteld , de voordeuren met deurkaders ,de voorruit met kader en het instrumentenpaneel gaan dienst doen . Alle andere onderdelen , behalve plaatwerk worden bewaard .

Eventjes proberen of de motor past tussen chassis en de versnellinsbak , geen probleem.Start Unimog 3

De uitdaging is , om alle werk zelf te doen , alleen , zonder hulp van derden .

Alles wat ik in de werkplaats heb kan ik gebruiken en mijn "giraf" is de tweede , sterke man .

22:16 Gepost door technoknobbel in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

unimog hallo
ik heb gezien dat u een vw d24tic in uw unimog gebouwt hebt
ik vroeg me af of het heele kopelings huis aan gepast is of aleen de gaaten of is er een ander vlieg wiel op geplaatst
rijd hij nu beeter en is hij sterk met op trekken
hoe zo heeft u deze motor gekozen
ik heb een 5 cil diesel in mijn 404 van mercedes om 617 maar hij trekt niet echt goed en het trild heel erg
gr ruben

Gepost door: ruben | 09-06-09

Post een commentaar

NB: commentaren worden gemodereerd op deze weblog.